Het verhogen van je ranking in Google is een ware kunst. Het is iets waar zelfs de beste online marketeers soms moeite mee hebben. Linkbuilding wordt steeds belangrijker daarin. Is dat iets wat ik zelf kan doen om mijn Google ranking te verhogen? Linkbuilding is vast een term die je al eerder hebt horen vallen. Misschien ben je er zelfs al mee aan de slag gegaan. Er zijn echter wat veranderingen gaande op dit gebied. Verandering waarin misschien wel kansen liggen voor jou!
Als je al eens eerder bezig bent geweest met linkbuilden dan klinkt de term linkruil je vast bekend. Met een linkruil plaats jij een link naar het domein van je ruilpartner en je partner doet hetzelfde voor jou op zijn domein(en).
Deze manier van linkbuilding is iets waar vele mensen die werken als online marketeer vaardig in zijn geworden. Er werden speciale websites gemaakt, alleen maar om links op te ruilen of verkopen. Google was natuurlijk niet blij met deze vorm van link manipulatie en is er sindsdien mee bezig om deze websites te ‘straffen’.
Zo makkelijk als we het hierboven voorspiegelen, is het natuurlijk niet. In de praktijk leidt het aanleggen van zoveel mogelijk backlinks zelden tot het gewenste resultaat. Het kan zelfs averechts werken, omdat Google de plotselinge groei van het linkprofiel interpreteert als een poging tot manipulatie.
Het is daarom belangrijk om bij linkbuilden uitermate voorzichtig te werk te gaan. Meer nog dan het aantal backlinks, is het tegenwoordig vooral de kwaliteit ervan die bepalend is voor de resultaten.
Maar hoe bepaalt de zoekmachine deze kwaliteit? Het algoritme beoordeelt een linkprofiel op tal van factoren. Dit zijn verreweg de belangrijkste:
Op de ene website is het aanleggen van een backlink gemakkelijker dan op de andere. Zo is het niet moeilijk een backlink toe te voegen aan een gratis linkdirectory, maar probeer er maar eens een op een gerenommeerde nieuwswebsite te krijgen. Dat gaat bijna niet, tenzij jouw website duidelijk inhoudelijke meerwaarde biedt waardoor je de link met je content verdient.
En daar zit de crux als het gaat om linkbuilding in 2018: Google kijkt naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Uitermate belangrijk is de zogenaamde autoriteit van een website die naar jouw site linkt. Hoe hoger aangeschreven een website staat, hoe meer kracht een backlink vanaf die site heeft.
In de praktijk blijkt het zeer lastig backlinks te vergaren op sterk autoritatieve websites. Het geheim schuilt in het vinden van een partij die toegang heeft tot dit soort sites én die hier links naar jouw website op wil plaatsen. Kortom: een partij die jou volledig ontzorgt op het gebied van linkbuilding.